SEMINÁŘ S RADOMÍREM MRÁZKEM

Záznam ze semináře pořídil Tomáš Hradil.

V neděli 29. dubna se v rámci kvalifikačního turnaje MČR starších žáků v Ostravě konal trenérský seminář. Lektorem byl Radomír Mrázek, netřeba jej představovat.

Účastníci nejprve sledovali větší část utkání o třetí místo s obecným zadáním všímat si čehokoliv zajímavého. V následujícím rozboru utkání jsme dostali všichni prostor a Radek diskusi směřoval k jasnému cíli. Je znám tím, že pro ostrá vyjádření a jasná sdělení nemusí chodit daleko. Nejinak tomu bylo i při jeho hodnocení velmi špatné úrovně individuální techniky florbalistů v průběhu tohoto utkání i celého turnaje.

Zopakujme si metodickou řadu výuky florbalových dovedností:

1) zpracování míčku a dribling,

2) vedení míčku,

3) uvolňování s míčkem,

4) přihrávka a příjem přihrávky,

5) uvolňování bez míčku,

6) střelba.

Skvělí střelci = mizerní technici

Vyjádření v nadpisu je v tomto případě poněkud zjednodušené, nejdůležitější je ale skutečnost, že by se trenéři měli v žákovských kategoriích věnovat především prvním pěti bodům z metodické řady florbalových dovedností – čím nižší číslo, tím více. Z krátkých videií, které byly pořízeny v průběhu turnaje a promítány účastníkům semináře bylo patrné, že hráči i výsledkově nejúspěšnějších týmů ve věkové kategorii starších žáků mají problémy s vedením a zpracováním míčku už při provádění předzápasových cvičení, natož v zápasech.

Celým seminářem prostupovalo smutné konstatování, že trenéři v žákovských kategoriích často upřednostňují své ego a krátkodobý úspěch před systematickou přípravou svých svěřenců. Jak? Především tím, že  přeskakují metodickou řadu až ke střelbě. Hráči neumí zpracovat míček,  přihrávají naslepo, ale umí vystřelit dlouhým tahem. Střelba je silová a  švihová činnost. Pokud ji preferujeme na úkor rozvoje florbalových dovedností 1) – 4), nerozvíjíme u mládeže v rukou a zápěstí cit pro míček.

Taktika a vítězství nade vše

Dalším nešvarem je redukování sestavy na ty nejšikovnější. Vždyť vítězný tým turnaje hrál téměř celé dva hrací dny se sedmi hráči do pole. Další se do hry nedostali, nebo dostali jen sporadicky. Trenéři navíc často koučují zápay a vedou tréninky takovým způsobem, že je v hráčích maximálně potlačována kreativita. Hrají hlavně podle příkazů a pokynů trenéra, neumí se sami rozhodovat.

Rozvíjejme obratnost

Po shlédnutí finálového zápasu následovala druhá část semináře. Opustili jsme florbalové dovednosti a zamířili k pohybovým schopnostem. Lektorem této části byl Petr Juříček, držitel trenérské  licence A v atletice, který se věnuje obecnému sportovnímu rozvoji malých florbalistů.  Definujme si nyní čtyři základní pohybové schopnosti: koordinace (obratnost), síla, rychlost, vytrvalost. Z těchto čtyř je chybou poslední dvě zmíněné u malých florbalistů a florbalistek do cca 14-15 let cíleně rozvíjet. O to víc bychom se měli soustředit na obratnost, nejlépe hravou a zábavnou formou. Vhodné je také rozvíjet rychlost. Období mladšího  a pak staršího školního věku je rozvoji rychlosti přímo nejvhodnější (rozvíjíme opět formou zavodivých soutěží a her). Petrovo poselství bylo jednoznačné: my trenéři musíme suplovat hodiny tělesné výchovy. Za cíl si klade, aby děti vyrůstaly v opravdové sportovce a také tak vypadaly.

Zdraví na prvním místě?!

Dalším závažným tématem tohoto bloku bylo držení těla hráčů na turnaji. Petr si také připravil několik videoukázek přímo z haly, ze kterých místy mrazilo. Hrudními hyperkyfózami (kulatými zády) se jen hemžily a vše bylo „korunováno“ tristním případem skoliózy. Účastníkům semináře bylo kladeno na srdce nezanedbávání prevence a nápravy v této oblasti. Ve stručnosti:

  • systematické a odborně vedené rozcvičky
  • protahování a posilování svalů, které způsobují nejčastější vady v držení těla
  • nutnost provádění kompenzačních cvičení (hra s florbalkami na druhou stranu atd.)

Shrnutí

Obsahem semináře nebyla detailní příprava tréninkové jednotky, ať už z pohledu florbalových dovedností či pohybových schopností. Význam měl především v tom, že byla přesvědčivou formou načrtnuta filozofie, jakou by se měli trenéři mládeže ubírat, chceme-li, aby byl český florbal konkurenceschopný. Radomír Mrázek se teď zjevně chce jako metodik ještě nějaký čas věnovat „vytyčování cesty“, přesvědčování trenérů staré školy i těch mladých, perspektivních. A to je myslím dobře.


Foto: criminalatt / FreeDigitalPhotos.net

 
Přidej komentář

Partner webu

Partner webu