ROZBOR HRY IBK DALEN V SM-FINAL

Autorem článku je Miroslav Petržela.

Dalen se v posledních pěti letech umísťoval kolem pátého místa v základní skupině. Zajistil si tak účast v play-off, jeho konečná však nastala vždy ve čtvrtfinále. Před sezónou 2011/2012 měl tým vysoké ambice, především pokořit čtvrtfinálové prokletí. V přestupovém období se do týmu vrátila řada opor – Alexander Bodén ze švýcarského Grasshoppers, Ketil Kronberg z norského Gjelleråsen. Do týmu přišel i Milan Tomašík z Vítkovic. Největší týmovou posilou byl však příchod trenéra Ulfa Hallstenssona z AIK. Ten začal s týmem praktikovat podobnou hru, jakou předvádělo AIK v době svých zisků švédských titulů. V přípravě získal tým i vítězný pohár z Czechopen.

Označení hráčů ve schématech: první útok 27 Carlbom, 2 Samuelsson, 25 Kronberg, 97 Nilsberth, 6 Wallgren, druhý útok 29 Bodén, A, 70 Svahn, 23 Ermling, 40 Alm, 11 Stenmark, třetí útok 22 Bodén, P, 9 Tomašík, 24 Hjort, 96 Lundström.

V první polovině finálového utkání dominoval na hřišti především Dalen se svojí vysokou obranou a zdvojováním rozehrávajích hráčů Storvrety. Svojí aktivní obrannou hrou získal po gólech Carlboma a Alma v první třetině dvoubrankové vedení.

Zakládání postupných útoků

Obr. 1 Zakládání postupných útoků první řadou Dalenu

Rozehrávky první řady Dalenu – hlavním rozehrávačem je Robin Nilsberth s číslem 97. Převážná část rozehrávek směřuje na uvolňujícího se Johana Samuelssona, pokud Nilsberh sám nevystřelí na branku. Rozehrávky jsou taženy přes Samuelssona nebo Carlboma směrem na zakončujícího Kronberga. Ten měl během zápasu několik velkých gólových šancí, mimo nastřelené tyče skončily většinou na brankáři Storvrety.

Obr. 2 Postupné útoky druhé řady Dalenu

Rozehrávky druhého útoku nejsou ničím překvapující, formace si připravuje šance zejména z rychlých protiútoků. Po čtvrtém obdrženém gólu změnil Dalen rozestavení svých obran, v prvním útoku nastupovala dvojice Nilsberth – Stenmark, ve druhé obraně Alm a Wallgren. Toho prostřídával Lundström v případě hry Wallgrena v útočné trojici.

Obr. 3 Situace před první vstřelenou brankou Dalenu

Rozehra se přes Wallgrena a Samuelssona vrátila zpět k Nilsberthovi. Ten přihrávkou o mantinel uvolnil nabíhajícího Samuelssona v útočném pásmu. Samuelsson našel Kronberga, ten po krátkém potáhnutí míče po boční čáře brankoviště našel krátkým lobem přes brankáře skórujícího Carlboma.

Obranná hra

Obranná hra Dalenu je založena na pravém řízení (sytém „W“). Do poloviny utkání se týmu dařilo eliminovat rozehru Storvrety především aktivním napadáním pravých útočníků Kronberga, Ermlinga a Hjorta na levé straně hřiště. První třetinu hrál Dalen na tři útočné řady a čtyři obránce. V druhé třetině již třetí řada nedostávala prostor na hřišti, v obraných dvojicích se začal objevovat Lundström. Postupně, jak začaly oběma pravým útočníkům Kronbergovi a Ermlingovi docházet síly, Storvreta se začala prosazovat. Podíl na třetím i čtvrtém obdrženém gólu si může připsat Kronberg, který nejdříve při třetím gólu nezdvojil hráče u mantinelu a poté se nepřesunul do trojice bránících hráčů na pravé straně v základním obranném postavení, tak při čtvrtém gólu nejdříve nezpracoval přihrávku a poté nezamezil Öhmanovi ve střele.

Obr. 4 Základní herní postavení obranného systému Dalenu

Na vývoji utkání se podepsaly především dva volné údery Storvrety, kterými udržovala krok ve skóre s Dalenem.

Situace před prvním obdrženým gólem za stavu 2:0 pro Dalen

Obr. 5 Chybné rozestavení hráčů Dalenu při volných úderech Storvrety, výchozí postavení před prvním obdrženým gólem

Storvreta má tři hráče na úrovni míčku a další dva na půlící čáře a především na slabé straně. Hráči Dalenu vytvořili zeď ze dvou hráčů proti přímé střele na branku a tři hráči zabezpečují prostor kolem střední osy. Jeden z hráčů Storvrety odbíhá od míče směrem do středu a další hráč u středového kruhu nabíhá směrem do strany s míčem. Hráči Dalenu předpokládají, že zamezí přihrávce směrem na volného hráče na slabé straně (Öhman) a pokryjí rozehrávku směrem na branku. Žádný s hráčů si však nevšímá volného Samuelssona (Mattias, hráč na úrovni rozhodčího u mantinelu).  Ten získá míč po rozehrávce Kohonena a ve zmatečně se pohybující obranné formaci Dalenu prostřelí všechny hráče i brankáře.

Obr 6. Možné řešení, vyplývající z úvodního postavení hráčů Storvrety před rozehrávkou

Proti třem hráčům Storvrety postavit val také ze tří hráčů a na střední linii ponechat pouze dva hráče.  Rozbíhajícího se Stenberga směrem od míčku by pokryl střední hráč z trojice, nižší hráč by blokoval přímou střelu na branku a nejvýše postavený hráč by pokrýval převzetí míče právě střílejícím Samuelssonem. Dva hráči na střední ose pokrývají rozehrávku na slabou stranu hřiště.

Obr. 7 Schéma doporučeného postavení:

Situace před druhým obdrženým gólem za stavu 3:1 pro Dalen

Obr. 8 Situace před obdrženým druhým gólem – rozehrávka  Storvrety, výchozí postavení

Hráč Storvrety Öhman před samotnou rozehrávkou rozpažoval ruce na znamení, že nemá komu přihrát. Nezbývalo mu nic jiného, než míč poslat na „formálně“ volného hráče stojícího na polovině hřiště (Berggren). Ten „pouze“ vystřelil a vstřelil Dalenu druhý gól. Bránící hráči se krčili místo aktivní blokace střely.

Obr. 9 Řešení obranného postavení vyplývající z úvodního postavení hráčů Storvrety

Na straně míčku je pouze jeden hráč Storvrety, do první linie jsou postaveni pouze dva hráči, v tomto případě je rozestavení obou bránicích hráčů na pravé straně optimální. Levá část formace je však zcela rozhozená a zejména hráč stojící v červeném oválu je zcela mimo hru. Rozestavení bránících hráčů by mělo být přibližně v podobě zelených bodů – zabránit přímé střele na branku z VÚ, zamezit přihrávce na volného hráče na slabé straně a nakonec pokrýt střely po samotné rozehrávce. Vzhledem ke špatnému postavení k tomuto nedošlo.

Obr. 10 Schéma doporučeného postavení:

Závěr zápasu:

Dalen si vypracoval kolem poloviny třetí třetiny několik jasných gólových šancí, ve kterých se objevili jak Samuelsson, Kronberg tak i Svahn. Tyto šance byly za stavu 3:4 a případným srovnáním skóre se mohl konec zápasu vyvíjet pro Dalen šťastnějším způsobem. Pokud by se trenér Ulf Hallstensson nechal inspirovat zápasem svého bývalého kolegy z reprezentace Kenta Göranssona a jeho Helsinborgu, mohl Dalen v zápase s jistotou uspět.  A jak uspět proti Storvretě? Námět na článek, ale až po podzimním Champions Cupu.