PŘÍPRAVNÉ OBDOBÍ ANEB LETNÍ PŘÍPRAVA

Florbalová sezona začíná v září. Jenže to platí leda tak pro rozhodčí a diváky. Pro hráče a tedy i pro nás trenéry začíná o mnoho dříve, vlastně hned v okamžiku konce té minulé. Pro organizační činovníky klubu ještě dříve. Nebudu psát o organizačních náležitostech ani o změnách v hráčském kádru. Zaměřím se pouze na samotný tréninkový proces a jeho možné koncepce od skončení sezony do období prvních zápasů té následující.

Když sezona skončí, nenastává období „suché“ přípravy hned, ale až po odpočinku. Říkáme mu přechodné období a trvá nejčastěji 3 – 4 týdny. Je velice důležité, proto ho nikdy neopomíjejte, minimálně dva týdny jsou nutné! Samozřejmě při něm zhodnotíte sezonu společně s realizačním týmem a hráči. Hlavním cílem je regenerace sil a načerpání energie před začátkem dřiny. Není vhodné zvolit jen pasivní volno (trénovanost za 3 týdny razantně klesne), preferujte raději aktivní odpočinek formou jiných sportů.

Florbalku mohou v tomto období hráči odložit (to platí pro dospělé, už ne zcela u dětí), aby se na florbal v červenci více těšili. Některým nezmarům, kteří bez florbalu nemohou být, vyhovují florbálky v nižším tempu pro zábavu a víkendové turnaje. Vhodnější jsou ale jiné sportovní aktivity. Někdo hraje rád tenis, jiný chodí nebo šlape na kole po horách apod. Doporučuji ale co nejvíce zachovat sociální rozměr těchto činností a alespoň dvakrát týdně se v týmu scházet, ať už na fotbálek, basket, turnaj ve squashi či v bowlingu. A pozor, přechodné období je také časem, kdy noční zábavy škodí nejméně.

Hráči by se (ať už samostatně nebo společně) měli kromě zmíněných forem pohybu zaměřit na to, na co v sezóně nebývá čas. Vířivka, sauna, solná jeskyně, masáž, doléčení bolístek, pořádný strečink a kompenzační cviky, jóga, příprava vybavení na novou sezonu apod. Trenéři povětšinou místo odpočinku s vedením klubu ladí plán sezony, letní přípravu, soustředění, přátelské zápasy, provádí individuální pohovory s hráči, řeší příchody a odchody, rozdělení kompetencí ve vlastním realizačním týmu. Do toho se (ne)stíhají dovzdělávat, čerpat inspiraci z jiných sportů, věnovat se dalším koníčkům či vlastnímu sportování nebo rodině.

Čas odpočinku, uvolnění a zábavy rychle utíká a přechodné období končí. Začíná období přípravné. Jeho cílem je vytváření všestranných základů výkonnosti. V první fázi jde o zvyšování zatížitelnosti jedinců. Tedy rozvoj trénovanosti zvyšováním tréninkového objemu za účelem co možná největšího zvýšení funkčních stropů organismů hráčů a hráček. Náplň první etapy je obecná (rozuměj bez hokejek), náročné objemy je potřeba dělat pestré, respektovat požadavek všestrannosti. Toto trvá přibližně do poloviny července, podle toho kdy skončila sezona a také zda je či není jedním z vrcholů Czechopen, Pohár ČFbU, Pohár mistrů atp.

Požadovanými výsledky metabolických, fyziologických (funkční systémy) a morfologických adaptačních změn vyvolaných kondiční přípravou jsou především:

  1. schopnost organizmu hráče vykonávat činnosti vyšší intenzitou;
  2. vykonávat práci potřebnou intenzitou po delší dobu;
  3. zvýšení zatížitelnosti organismu sportovce při zachování zdraví.

A už přecházíme do druhé etapy přípravného období. Jejím cílem je, jednoduše řečeno a složitěji realizováno, obecnou kondici přetavit ve specifickou. Již se jedná o florbalový trénink v hale, ale bývá pravidelně doplňován i kondičními tréninky (ostatně stejně jako v období soutěžním). Zatímco v první etapě, pokud se používalo florbalu, tak jen čistě s kondičními záměry, nyní se soustředíme na opravdový florbalový trénink se vším všudy. Snižuje se objem a narůstá intenzita a to až téměř na maximum. Nejefektivnější formou jsou pochopitelně vícedenní soustředění, začínají také přípravná utkání a turnaje.

Také se začínají řešit každoročně tradiční problémy, kterými jsou mimo jiné tyto:

Co s hráči, kteří v létě nejsou ve městě (např. studenti VŠ, zahraniční brigáda)?

Kdy, co a jak diagnostikovat (úroveň trénovanosti – testování)?

Realizovat více tréninků s celkově nižší účastí nebo méně plně obsazených?

Jak dávat hráčům individualizované tréninkové plány a jak kontrolovat jejich plnění?

Kolik hráčů mít v přípravě, kolik jich ponechat do sezony a kdy provést zúžení kádru?

Přestávka mezi první a druhou etapou v přípravném období ano či ne?

Kondiční soustředění + herní soustředění nebo jedno smíšené?

Jedno týdenní soustředění nebo dva prodloužené víkendy?

Jak a kdy zapojit reprezentanta, který po skončení sezony ještě hraje koncem dubna Euro floorball tour a koncem května Akademické mistrovství světa?

Odpovědi ode mne nečekejte. Vždy záleží na konkrétním týmu a jeho podmínkách. Neexistuje žádná kuchařka toho, jak a co přesně trénovat. Stejně tak neexistuje jediná správná cesta k cíli, co se koncepce týče. Je to na nás, nikdo za nás nerozhodne, co je pro náš tým nejlepší. Nečekejme, že někdo externí za nás kompletní letní přípravu vymyslí. Nejde to, stejně tak jako nefungují stejné tréninkové plány pro různé hráče. Ten potřebuje nabrat svaly, ten zhubnout. Jiný zlepšit koordinaci pohybů, tenhle zvýšit laktátovou rezistenci atd.

Tím se dostáváme k tomu, jak tréninky organizovat. Je zapotřebí zvolit skupinovou formu tréninku a mít k ruce početnější realizační tým. Musíme si totiž uvědomit následující. Když budete například chtít po hráčích, aby zaběhli čtyřstovku za 70 sekund, pro každého z nich to znamená něco jiného. Pro některé je to výkon na hraně možností (brankáře obvykle odrovnáte), pro jiné to znamená intenzitu pod anaerobním prahem. Správná praxe je taková, že rozdělíte tým do skupin dle výkonnosti (což změříte pomocí tepové frekvence). A pokud budete chtít trénink na úrovni ANP (anaerobního prahu), musí jednotlivé skupinky běžet jiným tempem v jiném čase. Pokud to neuděláte a všichni poběží stejně, tak někdo maká v maximální intenzitě a jiný se fláká a výsledkem je špatný efekt tréninku. Lehce se to píše, mnohem hůře realizuje. Sám mám zde veliké rezervy, byť dobře vím, jak se to má dělat správně.

Období cca 3-4 týdnů před prvním ligovým utkáním označujeme jako předsoutěžní. Jak jistě tušíte, jde v něm především o vyladění formy. Trénink se podobá tomu v soutěžní období, je tedy krátký a intenzivní. Hrají se přípravné turnaje, pohárová a přípravná utkání. Upevňuje se sestava i taktické návyky týmu ve hře, stmeluje se kolektiv, zkrátka se ladí.

A nyní, jak to všechno vypadá pěkně graficky na papíře? Na obrázku níže vidíte možný příklad přípravy ligového týmu (příklad jsem si vypůjčil od trenérské kolegyně Michaely Cepkové z její diplomové práce):

Vidíte v něm časové rozložení etap přípravného a předzávodního období. Jde o tři mezocykly (MZC) s popsanými cíly a návrhem obsahu v kondiční i florbalové rovině. Názvy mikrocyklů máte vysvětlené pod tabulkou. Na téma mezo- a především mikro-cyklů (MC) se zaměřím v jednom z budoucích článků. Kdo se chce ponořit trochu do tajů záznamu tréninků a významů použitých cizích slov, nechť si přečte jak jednoduše plánovat a zaznamenávat tréninkový proces do deníku v článku Treninkový deník.

A jak by měl plán vypadat podrobněji?

Přípravné období 21. – 33. týden:

  • Tréninkové jednotky 4x týdně , od 5. MC 4x 90-120 min. a 1x 75 min.
  • První dva týdny v červenci individuální plán, 3. týden kemp – kondice, další kemp – prodloužený víkend (technicko-taktická příprava) koncem přípravného nebo v předsoutěžním období.
  • Specifický trénink koncem července – začátkem srpna.
  • 2. fáze přípravná utkání, regenerace, kompenzace.
  • Sportovní lékařská prohlídka.
  • Terénní testy – začátek, půlka, konec období (explozivní síla, rychlostní vytrvalost, rychlost).
  • MC kondiční, herně rozvíjející, regenerační a kontrolní.

Předzávodní období 34. – 37. týden

  • Víkendový kemp – herní systémy, oslabení, standartní situace.
  • Teorie, přípravná utkání, video, teambuilding.
  • MC vylaďovací, regenerační, herně rozvíjející.

S úplným podrobným doporučením pro konkrétní obsah kondičních tréninků naváže na dnešní článek ten příští.

Prvotně je ale pro trenéra nejdůležitější to, že musí především určit faktory, které v jeho pojetí florbalu v rozhodující míře ovlivňují týmový výkon. Jestliže chceme dobře řídit trénink, musíme vědět především co trénovat. Proto pozor! Období v sezoně a mimo něj a jeho popsané náležitosti se netýkají trenérů dětí. U nejmladších neřešíme žádné přípravné období nebo dokonce vylaďování formy. Děti si zkrátka hrají – rozumějte trénují celoročně. Namísto sezony u nich zohledňujeme zaprvé období školní docházky a školních prázdnin a za druhé počasí – když je teplo, může se trénovat i venku a nejsou přitom zapotřebí vždycky florbalky.

Poznámka nakonec – moderní tendence sportovního tréninku se malinko vzdalují členění ročního tréninkového cyklu po jednotlivých obdobích. Rozhodující význam dostávají operativní kratší cykly (mezocykly a mikrocykly) a v nejnovějším pojetí se koncepce řídí tréninkovými bloky s flexibilním zatěžování. Takže považujete-li za klíčový faktor rychlost se změnou směru, agility, dynamickou sílu atp., provádějte je opakovaně v jakémkoliv období, pouze v závislosti na správném zatěžování.


Jiří Kysel

Foto: Sura Nualpradid / FreeDigitalPhotos.net

 
Komentáře
2 komentáře k “PŘÍPRAVNÉ OBDOBÍ ANEB LETNÍ PŘÍPRAVA”
  1. Lilk napsal:

    Perfektný článok so všetkými potrebnými informáciami k LP. ĎAKUJEM 🙂

     
  2. Matty napsal:

    Díky za pěkný článek!

     
Přidej komentář

Partner webu

Partner webu