LUKÁŠ SOUČEK – SPECIFIKA TRÉNINKU BRANKÁŘE

Před rokem vyletěly tvoje akcie vzhůru jako raketa, do té doby o tobě moc slyšet nebylo. Čím si to vysvětluješ? Je to jen tím, že jsi dostal příležitost ukázat se anebo hlavně změnou tréninku?mountainsphoto.ru

Myslím, že na mém výkonnostním vzestupu má podíl mnoho lidí. Cítil jsem obrovskou důvěru jak od trenérů, tak od spoluhráčů. Dalším faktorem bylo roční hostování v Paskově, kde jsem se rozchytal a rozkoukal v mužské kategorii. Poslední a asi nejdůležitější změnou byl jiný přístup k myšlení a sebedůvěře.

Od loňského září si pak pravidelně začat chytat extraligu a jsi pravidelně zván na akce reprezentace. Jak jde toto všechno dohromady skloubit se školou? Musíš si nějak upravovat tréninkové jednotky a případně si i přidávat, aby si v „hluchých místech“ sezony nevypadl z rytmu?

Ve škole jsem si upravil rozvrh tak,  aby mi nekolidoval s tréninky ve Vítkovicích.  Občas se sice najde chvíle, kdy se něco překrývá, ale tím, že studuji tělovýchovu mi dokážou ve škole vyjít vstříc. Co se týče „hluchých míst“ v sezóně tak těch moc není. Kromě klasických herních tréninků s Vítkovicemi chodím pravidelně do fitka, ale to už nepovažuji za nějaké dávky navíc. To už by měla být samozřejmost každého hráče extraligy.

Právě nám skončila letní příprava. Je letní příprava, co se týče části „na suchu“ pro brankáře jiná než pro hráče?

Je pár prvků v letní přípravě, které jsou odlišné. Na druhou stranu v létě s klukama běhám na trénincích stejně. Brankář musí mít taky naběháno. Poté se dokáže lépe koncentrovat na chytání. Ve fitku je poté pro brankáře důležité posilovat s vlastní vahou kompletně celý trup těla.

Jak se postupně vyvíjí taktická vyspělost jednotlivých týmů, vyvíjí se i samotní hráči a florbal se celkově posouvá kupředu. Myslíš si, že jak se změnil florbal za posledních 10 let, musely se změnit i jednotlivé styly brankářů?

Myslím si, že nijak zvlášť se styl chytání nemění.  U brankářů jsou důležité prvky stále stejné.

Brankáři určitě potřebují celkově jiný přístup než samotní hráči a je na něm kladem větší tlak. Když udělá chybu hráč v poli, stojí za ním ještě brankář – když však chybuje brankář, je z toho branka. Jak se s tímto tlakem dokážeš ty osobně vyrovnat? Zkoušíš různé mentální tréninky?

Speciální věci k tomu nemám. Každý dělá chyby a tak to taky beru. Když dostanu hloupou branku, řeknu si, že jsem to měl mít a tím to pro mě hasne. Mám štěstí v tom, že chytám za Vítkovice. Zaprvé cítím obrovskou důvěru a zadruhé  vím, že spoluhráči dokážou dát hodně branek.

Konzultují trenéři s vámi brankáři skladbu tréninků, anebo se, ač třeba potřebuješ jiný režim, musíš přizpůsobit chtě nechtě týmu?

Většinou to nechávám na trenérovi. Jen občas, když cítíme s Romanem a Marcelem potřebu víc chytat zajdeme za Mrázou a domluvíme se na nějaké střelbě a situacích, kde jsme více v zápřahu.

Pro brankáře je asi nejdůležitější psychická pohoda – jak se před těžším zápasem dostává do takové pohody brankář tvých kvalit?

Žádné zvláštní rituály nemám. Většinou jsem doma a poslouchám hudbu nebo se jdu ven projít. Sem tam si pustím nějaké motivační video.

Určitě tě už potkala utkání, kde ses nezastavil a po zápase ždímal triko. Jak je ale pro brankáře důležité zůstat soustředěný v zápasech, kdy na něj moc střel nejde? Jak si udržet tu správnou zápasovou koncentraci? 

Mě osobně pomáhá se stále hýbat. Když je hra na druhé straně hřiště tak si poskakuju, protahuji se a udržuju si tím nějakou provozní teplotu.

Brankáři určitě zatěžují zcela jiné části těla při tréninku a při zápase. Jak probíhá u tebe warm up a cool down?

I když brankář zatěžuje trošku jiné partie než hráči, měla by být rozcvička jak před tak po výkonu komplexní. Zahřát a protáhnout všechny části těla. Před zápasem to je nějaké lehčí rozběhání, atletická abeceda a dynamické protažení.  Po zápase opět vyběhání, protažení je statičtější.

 
Přidej komentář

Partner webu

Partner webu