KONDIČNÍ TESTY

Pro zjištění fyzické kondice vašich svěřenců se dá použít mnoho testů. Ideálně by měly být takové, u kterých jsou měřeny schopnosti, které florbalisté v utkáních nejvíce využijí a potřebují. Nabízíme vám tak pár tipů na testy, které toto splňují.

„Rychlost“

Běh na 20 metrů

Slouží k testování rychlostních schopností. Měří se mezičas na 5m a výsledný čas, za který hráč proběhne dráhu.

Postup:

  • Vytyčit rovný úsek dlouhý 20m (ideálně atletický ovál)
  • Hráč se postaví na start a z klidu bez opory nohou na znamení vystartuje a proběhne daný úsek

„Síla“

Pětiskok

Slouží k testování výbušné síly dolních končetin. Měří se vzdálenost, kterou je hráč schopen překonat pětiskokem.

Postup:

  • Hráč se postaví na start a ze stoje na jedné noze na znamení pětkrát skočí z jedné nohy na druhou

petiskok

Alternativně se dá použít i desetiskok.

Skok snožmo z místa

Postup:

  • Hráč se postaví na start a snaží se jedním skokem snožmo doskočit co nejdále

Pozn. – zde jsme uvedli dva testy, skok snožmo použila ČFbU, protože je méně náchylný na zranění, dle našeho názoru je ale o něco lepším testem pětiskok, který snad o maličko více odpovídá pohybu používaném ve florbalu, oba testy ale nevyužívají pohyb zcela charakteristický pro florbal.

„Obratnost“

Illinois Agility Test

Slouží k testování agility (startovní rychlost, akcelerace, decelerace, změna směru, koordinace). Měří se výsledný čas, za který atlet proběhne dráhu.

Postup:

  • Postaví se dráha dle obrázku (na rovném povrchu)

illinois

  • Atlet jde na start – leží u prvního kužele na břiše, čelem k zemi
  • Na příkaz start vyráží a běží dráhu

„Vytrvalost“

Běh na 4x(3x200m)

Slouží k testování speciální vytrvalosti. Měří se každý čas každého 200metrového úseku. Postup:

  • Vytyčit úsek 200 m (ideálně atletický ovál)
  • Hráč se postaví na start a na signál startuje z klidu bez opory nohou
  • Proběhne úsek 200 m
  • Následuje pauza 90 sekund
  • Následuje další úsek 200 m
  • Následuje pauza 90 sekund
  • Následuje další úsek 200 m
  • Následuje pauza 3 minuty
  • Toto se znovu opakuje ještě 3krát

Celkem se tedy 4krát opakuje série tří dvěstěmetrových úseků – tzn. 4x(3x200m). Pauza mezi opakováními je 90 s přičemž po sérii 3 x 200 m je pauza 3 minuty.

Vzhledem k tomu, že unie tyto testy prováděla, jako pokus vytvořit jednotné testování kondiční připravenosti extraligových hráčů, můžeme vám nabídnout pro srovnání i nějaké výsledky:

Běh na 20 metrů

rychlosttesty Skok snožmo z místa

silatesty

Illinois Agility Test

agilitytesty

Speciální vytrvalost

vytrvalosttesty


Vítězslav Carda

Zdroj a obrázek: Martin Czeczinkar – Zjištění úrovně kondiční připravenosti hráčů ve florbalu, brainmac.co.uk

 
Komentáře
5 komentářů k “KONDIČNÍ TESTY”
  1. Tomas napsal:

    Dobrý den, mohu tento test „zkusit“ i pro mladší žáky nebo je něco takového nevhodného? Případně od jaké kategorie? Předpokládám to, že s mladšími bych nedělal ty testy s 200m úseky… To se mi jeví moc těžké.

     
    • VC napsal:

      Osobně myslím, že dělat takové testy s mladšími žáky není nutné. Předpokládám, že pokud s nimi budete mít nějakou letní přípravu, tak bude hravou formou a ne drilováním směřujícím k měřitelnému zlepšení pohybových schopností. Tudíž asi není zapotřebí nějakého testování. Jinak asi i děti by měli zvládnout bez problémů běh na 20 metrů, skok z místa snožmo a agility dráhu. Druhé dva testy – pětiskok a speciální vytrvalost se pro ně nehodí.

      V.Carda

       
  2. Tomáš napsal:

    Ano, letní přípravu plánujeme… A vesměs formou různých her, ale občas dáme i „atletické“ úseky nebo cyklovýlet apod. Zároveň ale doplníme třeba minigolfem 🙂

    Jinak ty tabulkové hodnoty – to jsou tedy výsledky extraligových hráčů?

     
  3. Tobi napsal:

    Zdravím. Co takhle letní příprava pro brankáře ?

     
Přidej komentář

Partner webu

Partner webu