JAK SI ZVÝŠIT SEBEVĚDOMÍ

„Nemyslím, že je to vychloubání, když řeknu, že jsem prostě výjimečný!“
Muhammad Ali

Každý hráč potřebuje mít určitou míru sebevědomí. Nemusí to být nutně v takové míře jakou předváděl Muhammad Ali (i když nakonec přece byl nejlepším boxerem na světě, takže mu vysoká míra jeho sebevědomí určitě neublížila). Na druhé straně podceňování, které je v našem kulturním prostředí společensky hodnotné a oceňované, je ale zase druhým extrémem. Ve sportu platí, že si musíte věřit!

Kdo si nevěří ten prohrává. Tato jednoduchá rovnice ve sportu funguje nemilosrdně. Jak by také ne, když utkání a závody jsou jsou velmi náročné a vyžadují perfektní zvládnutí různých složitých činností. A jen ten, kdo věří, že je zvládne má šanci vyhrát. Nastupovat do utkání s tím, že ho nezvládnu, že na to nemám, nebo že prohraji znamená, že opravdu dostanu na frak. Být si jistý tím, že zvládnu to co mě čeká je základní předpoklad, abych měl vůbec šanci uspět. A tato jistota je vlastně základní definice sebevědomí.

Odkud se sebevědomí bere? Zdroje mohou být různé. Silným zdrojem sebevědomí je například úspěšné zvládnutí dovedností. Pokud se vám podaří nějak činnost zvládnout, vaše sebevědomí jde nahoru a máte chuť pokračovat něčím dalším, ještě složitějším. Být součástí úspěšného týmu je další způsob jak nabrat sebevědomí. Úspěchy druhých vás mohou nakopnout k tomu, že sami začnete mít pocit, že to co zvládnou vaši spoluhráči a kamarádi, zvládnete vy také. Různá pozitivní prohlášení nebo představy v mysli zobrazující úspěšný průběh zápasu nebo závodu, to je opět způsob jak podpořit sebevědomí.

A na metodu „Prohlášení“ se podíváme zblízka. Prohlášení jsou jednoduché a krátké věty, které vaši mysl navedou k myšlenkám, které zlepší vaše sebevědomí a duševní rozpoložení. Jedná se vlastně o vnitřní řeč, která zaměří vaši pozornost na určitou myšlenku a ta se tak dostane do popředí. Zastíní jiné, negativní, a má kladný vliv na vaše emoce, sebedůvěru a odvahu.

Jaká by prohlášení měla být? Měla by být jasná, stručná a krátká, aby idea v nich obsažená nebyla zamlžená a ukrytá v příliš velkém množství slov. Měla by být dynamická a atraktivní. Čím více a hlouběji zasáhnou vaše emoce, tím větší budou mít účinek. Důležitý je tedy správný výběr slov. Měla by být formulovaná pozitivně, v přítomném čase a osobně. Negativní formulace typu „Nedělej tohle nebo tamto“ příliš nefungují. Přitahují totiž pozornost na to, co se nemá dělat, na chyby, kterých se máme vyvarovat a na které je tedy nejlepší vůbec nemyslet. Pozitivní formulace typu „Dělám tohle nebo tamto“ jsou ty pravé, ty nám pomohou hodit chyby rychle za hlavu a soustředit se na to, co mám udělat a jak to mám udělat správně. Přítomný čas zase dodává prohlášením na intenzitě. Teď je ta chvíle, kdy jde o vše, teď je zapotřebí něco udělat, ne až někdy. A samozřejmě já jsem ten o  kterého jde a proto prohlášení v první osobě jsou opět účinnější. Navíc zapomeňte na to, že někdo udělá něco za vás, nebo že všechny problémy způsobuje někdo jiný. Pokud chcete něco změnit, musíte to udělat vy, musíte vzít věci do svých rukou.

Prohlášení tedy vypadají například následovně:

Makám!

Vyhrávám!

Bojuji!

Jsem silnější!

Dokážu to!

Dělám to dobře!

Cítím se dobře!

Jsem úspěšný!

Žiji pro tento okamžik!

Jsem hrdý na svůj výkon!

Jsem svěží a plný energie!

Mé tělo se rychle uzdravuje!

Mám plán, který funguje!

Dávám góly!

Jsem silný!

Vím jak je porazit!

Zlepšuji se!

Jsem lepší!

Jsem nejlepší!

Prohlášení je dobré vždy ještě specifikovat podle situace, potřeb a charakteru hráče, např. Vyhrávám osobní souboje! Zlepšuji se každou střelou! Jsem silný jako býk! Makám víc než ostatní! Dělám to lépe než Franta! Jsem králem nájezdů! Rytychovi vždycky dávám gól! Moje střely jsou jako kulky ráže 9mm“ apod. Fantazii se meze nekladou a každý by si měl prohlášení zformulovat tak, aby na něj co nejvíce působila.

Prohlášení se dají také použít pro celý tým a mohou být vyvěšena třeba v kabině, na chodbách, v hale a jinde, kde budou hráčům na očích. Podle pořekadla, že co je psáno, to je dáno (to stejné platí i pro prohlášení osobní, které si můžete napsat třeba na kartičky nebo pověsit do šatní skříňky). Prohlášení pro všechny může vypadat třeba takto: „Vítězství neznamená všechno, ale úsilí vynaložené na jeho dosažení ano!“.

Zvolit se dají také kombinace prohlášení, kdy osobní prohlášení mohou být spojena s prohlášeními pro všechny a s prohlášeními adresovanými trenérem k hráčům. V takové chvíli se dostáváme k propracovaným motivačním „rituálům“, které zvyšují sebevědomí hráčů před utkáním. Mistrovsky zvládnutý příklad můžete vidět na videu:


Vítězslav Carda

Obrázek: Martin Flousek, xflorbal.cz

 

 
Přidej komentář

Partner webu

Partner webu