FYZICKÉ TESTY PRO ROZHODČÍ – Základní příručka pro rozhodčí – část 4.

Další čtvrtá část série překladu příručky pro rozhodčí přináší problematiku věnující se fyzickým testům pro rozhodčí dle IFF.

Kapitola 5

5.1 Fyzické testy pro rozhodčí

Florbal je intenzivní a namáhavý sport, ve kterém jsou rozhodčí zapojeni do hry po celou dobu utkání a nemají tak možnost žádného odpočinku. To klade na rozhodčí, kromě nároku na dokonalé rozhodování v každé situaci, další nároky na jejich výbornou fyzickou zdatnost a především vytrvalost.

Rozhodčí, který má špatnou fyzickou kondici, ztrácí s únavou koncentraci a je tak ovlivněna jeho schopnost rozhodování a jeho celkový výkon jako rozhodčího je značně oslaben.

Rozhodčí potřebují dobrou fyzickou kondici také k tomu, aby byli schopni být vždy blízko u situací, které v utkání nastávají. Fyzická výdrž také pomáhá rozhodčím udržet si psychickou pohodu a vyrovnanost ve vypjatých momentech utkání.

Fyzická zdatnost souvisí především se schopností a dovedností se správně pohybovat po hřišti. Pokud je rozhodčí schopen být vždy nablízku situacím vyžadujícím jeho pozornost, pak má nejlepší předpoklad sledovat utkání a mít ho zcela pod kontrolou.

Hlavním cílem níže uvedených testů je motivovat rozhodčí k tréninku kondice a ukázat jim, jakým způsobem může florbalový rozhodčí kondici trénovat.

5.2 Test kondice

  • Test musí být vykonán do 60-90 minut a to v daném pořadí.
  • Každá část testu může být maximálně 3x opakována, do chvíle, než bude splněna.
  • Jsou zde různé limity pro rozhodčí na úrovni Gold, Gold-Silver, Silver a Bronze*.

* jedná se o řazení úrovně rozhodčích, které používá IFF

1. Test vytrvalosti – běh na 1500 metrů
2. 15 minut pauza – aktivní odpočinek (výklus, strečink)
3. Test rychlosti a agility – člunkový běh na 10 metrů
4. 10 minut pauza – aktivní odpočinek (výklus, strečink)
5. Agility dráha
6. 10 minut pauza – aktivní odpočinek (výklus, strečink)
7. Test rychlosti a agility – člunkový běh na 10 metrů
8. 10 minut pauza – aktivní odpočinek (výklus, strečink)
9. Agility dráha

teststamina

1500 m : před testem probíhá rozběhání a rozcvičení. Časový limit se pohybuje od 6:30 do 7:00 min.

testspeed

4 x 10 m : tento test vyžaduje dobrou techniku běhu, je zapotřebí nacvičit starty a brzdění. Časový limit se pohybuje od 11 do 13 s. Ǔseky se provádí na přeskáčku popředu a pozpátku. Start je oběma nohama vedle sebe za čárou. Poté se stačí dotknout čáry pouze jednou nohou.

testagility

Agility dráha: test vyžaduje obratnost ve změnu směru běhu. Časový limit se pohybuje od 42 do 48 s.


Vítězslav Carda
Foto: 90mu.se
Zdroj: IFF

 

 
Přidej komentář

Partner webu

Partner webu