CORE TRÉNINK

Jednou z oblíbených částí těla se v poslední době stalo jádro (anglicky „Core“). Proč bychom ho měli cvičit a co to vlastně Core trénink je?

Jedná se o speciální sportovní trénink zaměřený na zpevnění střední části těla. V této oblasti začínají všechny pohyby těla a pevné svalstvo trupu je tak důležité pro dosažení optimálního provedení jakéhokoli pohybu. Obzvláště ve florbalu je důležité při střelbě a v osobních soubojích. Core trénik zároveň může sloužit jako kompenzační cvičení. U florbalistů dochází právě v oblasti pánevního dna a beder k dysbalancím (kvůli jednostranné zátěži).

Následuje výtah z článku: CACEK, Jan – BUBNÍKOVÁ, Hana. „Trénink centra“ (Core training) v přípravě sportovce. Časopis Orel, Brno, olprint. ISSN 1210-1184, 2008, vol. 20, no. 1, s. 17-24.

„Core trénink“  –  trénink, který zpevňuje a stabilizuje oblasti trupu, pánve a páteře.

Cílem core tréninku je:
– zvětšeni součinnosti svalstva beder, kyčlí a pánve,
– zvýšení dynamické kontroly pohybů a postojů,
– zlepšení svalové rovnováhy,
– dosažení vyššího stupně neuromuskulární a biome-chanické efektivity (zlepšení převodu sil mezi dolními a horními končetinami),
– přestavba svalové struktury jádra,
– stabilizace síly.
Prakticky všechny multikloubní pohyby, polohy či pozice využívané ve sportovním prostředí zahrnuji použiti břišních svalů, vzpřimovačů trupu, hýžďových svalů, stabilizátorů pánve… Dané svaly se buď podílejí na pohybu celého těla, nebo zpevňují tělesný korzet. Díky jejích neustálému zatížení v prakticky každém pohybu je vhodné je pravidelné a systematicky posilovat. Velmi častou chybou bývá posilováni břišních svalů při současném opomíjení dalších oblastí jádra. Nejen že díky jednostrannému preferování břišních svalů (absence cvičení zaměřených na ostatní svaly jádra) může dojít k vytváření svalových dysbalanci, ale ani účinnost cvičení není zdaleka taková, jaká by mohla být dosažena při vyváženém plánování tréninku. Vyvážený rozvoj svalstva jádra poskytuje stabilitu segmentů (pánev, páteř..), které jsou pro sportovní výkon velice důležité. Cvičení, která jsou součástí Core tréninku, můžeme zaměřit jednak na izolované malé svaly, či naopak na celé svalové skupiny. Core trénink zahrnuje výběr relativné jednoduchých cvičeni, při nichž se snažíme:
– o udrženi správné polohy těla či tělesných segmentů ve statické pozici,
– o udržení správné polohy těla či tělesných segmentů při dynamickém cvičení.

Příklady Core tréninku

1. kompletní cvičení:

2. jen ukázky různých cviků:

 
Komentáře
Jeden komentář k “CORE TRÉNINK”
  1. Mirek D napsal:

    dobré pro brankaře florbalu, použiji a díky

     
Přidej komentář

Partner webu

Partner webu