BRANKÁŘSKÝ TRÉNINK

Speciální brankářský trénink je věc, kterou zatím mnoho českých florbalových brankářů nezažívá. Zároveň to je ale věc, kterou by mnoho českých trenérů dělat chtělo.  Jako inspirace jim může posloužit tento článek, ve kterém se podíváme na příklady cvičení, která se dají při speciálním brankářském tréninku použít.

Na začátek si ale zopakujeme základní činnosti brankáře. Dlouhý popis ale nebude zapotřebí, protože v poslední době se objevilo hned několik pěkných videí, na kterých si můžete připomenout základní postoj, pohyb a činnosti brankáře:

Speciální brankářský trénink je vhodné dělat přibližně jednou za 3 týdny. Doplněný by měl být ideálně jednou týdně kondičními tréninky, zaměřenými na to, co chceme u brankářů ovlivňovat a zlepšovat (zde záleží na individuálních potřebách každého brankáře – obecně jde ale o posilování středu těla za využití balančních cvičení, případně i koordinační cvičení, cvičení na zlepšení rychlosti a ohebnosti). Příklad kondičního tréninku pro brankáře s činkami a přitom zcela florbalově:

Při speciálním brankářském tréninku můžeme spojit brankáře z vícero kategorií klubu. Brankářů by ale nemělo být příliš mnoho, tak aby se jim trenér (nebo nejlépe několik trenérů) stíhalo dostatečně věnovat. Trénink je zaměřený na speciální činnosti, které brankář vykonává. Nemusí se vždy nutně jednat jen o chytání (nakonec trénink, kde 5 hráčů bude hodinu pálit míčky do brankáře, je spíše než speciální brankářský trénink, trénink střelecký), součástí brankářského trénink je nácvik a zdokonalování základního postoje, přesunů, vykrývání střeleckého úhlu, rychlost reakce, zlepšení koordinace, orientace v prostoru, výhozy, ale i třeba mentální trénink apod. Brankářské tréninky by měly zohledňovat to, jakým způsobem je brankář zatěžován v zápase – tzn. krátké intervaly velmi vysoké intenzity střídané delšími intervaly poměrně nízké intenzity. Tzn.v trénincích by interval zatížení měl být intenzivní a krátký následovaný delším intervalem odpočinku. Při trénincích je vhodné používání videokamery, která pomůže mnoho věcí odhalit a vylepšit (např. neefektivní pohyby či souhyby – k tomu třeba tento pěkný článek, či špatné postavení např. při vykrývání střeleckého úhlu, u tyče, hře za bránou atp.). Videokamera se dá samozřejmě nahradit ostřížím zrakem trenéra, výhodu má ale v tom, že brankář se na videu sám vidí a sám může posoudit co dělá špatně. Pokud se používají cvičení kde je nějaký signál, je lepší namísto zvukového signálu (píšťalka) používat vizuální signály (mávnutí rukou, rozlišovacím dresem, začít cvičení ve chvíli když střelec použije míček určité barvy apod.) – brankář se při chytání orientuje skoro výhradně zrakem, tudíž je dobré toto zachovat i při tréninku.

A nyní k příkladům cvičení:

Cit pro míček, koordinace

Žonglování – klasické žonglování s více míčky, jednou rukou, o zem apod.

Brankáři (dva nebo i více) stojí proti sobě a hází si míček – oběma rukama, jednou rukou, jednou rukou do kříže, o zem. To stejné s více míčky, nebo s různými míčky (tenisáky, reakční míčky, fotbalový míč, basketbalový atd.), nebo kombinacemi různých míčů. To stejné za pohybu – běhu nebo při přesunech po kolenou.

brankaritreninkpripravneobdobi4

Brankář klečí v základním postavení na gymballu nebo jiné nestabilní ploše a chytá míček, který mu hází nebo střílí trenér.

brankaritreninkpripravneobdobi5

Brankář stojí, vyhodí míček do vzduchu a zase chytí. Mezitím ale vykoná nějaký určitý pohyb či činnost – tlesknutí za zády, sed, kotoul atd.

Brankář přebíhá po obrácené lavičce a přitom dribluje o zem s míčkem (dvěma míčky, různými míči atp.).

brankardribling

Orientace a přesuny

Hráči/trenéři stojí v kruhu kolem branky a přihrávají si míček. Brankář se snaží přesouvat dokola kolem branky podle toho, kde je právě míček. Ve složitější variantě mohou hráči na branku i vystřelit a brankář musí míček chytit. V nejsložitější variantě můžeme přidat další branky (např. dvě k sobě zády) tím i další brankáře a více míčků.

brankarpresunydokola

Brankář chytá v brance. Jeden trenér/hráč střílí. V různé vzdálenosti kolem branky jsou rozmístěny barevné nebo očíslované kužely. Hráč zavolá barvu nebo číslo, brankář se musí rychle přesunout k danému  kuželu a zpět a hráč vystřelí.

brankarkuzely

Brankář je otočen čelem k brance (zády do hřiště) takže nevidí na střílejícího trenéra/hráče. Ten se s míčkem vždy posune na jiné místo, pak dá signál brankaři aby se otočil a vystřelí.

Postavíme dvě branky kousek od sebe a před nimi v mezeře je žíněnka. Brankář začíná v jedné brance. Hráč střílí, brankář chytá a přes žíněnku kotoulem se přesunuje do druhé branky. Hráč hned střílí na druhou branku a tak stále dokola. Místo žíněnky je možné použít např. lavičku, kterou musí brankář přeskočit nebo i jinou překážku. Cvičení se dá dělat i se dvěma brankáři zároveň.

brankarzinenka

Brankář je v určené poloze někde v brankovišti (např. leh na břiše vedle branky) – na signál se přesouvá do středu branky, chytá tři střely rychle za sebou (první tak aby ji spíše nestihl chytit) a jde znovu do základní pozice, cvičení se opakuje.

Brankář má v brankovišti různé předměty, které mu zavazí, ale kterých se během chytání a přesouvání nesmí dotknout.

Přesuny během – kondice. Hráči (cca 4) jedou hada (jeden za druhým běží v řadě s míčky a střílí) z rohu přes celé hřiště. Jakmile všichni vystřelí, vezmou si vystřelené míčky a hned pokračují to stejné na druhou stranu. Brankář musí rychle přeběhnout celé hřiště do druhé brány, aby stihl střely chytit. To se opakuje dokola.

brankarprebeh

Přesuny během – kondice. Hráč startuje ze stejného rohu jako je branka. Brankář vybíhá z brány s míčkem, položí ho na půlku a běží zpět chytat. Hráč z rohu vybíhá ve stejný moment jako brankář, obíhá branku na druhé straně, bere míček na půlce a střílí. Toto probíhá na obou stranách zároveň.

brankarprebeh2

Rychlost reakce

Dva nebo i více hráčů střílí zároveň nebo velmi rychle za sebou. Zde je možné vymyslet mnoho variant cvičení, např. tak, že tři hráči stojí v různých vzdálenostech od brány a současně vystřelí. Ten co je nejblíž střelu zápěstím, ten dále střelu příklepem a ten nejdále střelu tahem.

Chytání odražených míčků.  Branka je postavena čelem ke zdi a brankář chytá míčky odrážející se od stěny. Nebo je branka tyčkou u zdi a brankář chytá střely, které jdou náhodně buď přímo nebo odrazem od stěny. Nebo je branka postavena normálně a před nebo v brankovišti jsou umístěny předměty (např. lavičky), od kterých se vystřelený míček může odrazit a změnit směr.

brankarodrazbrankarodraz2

Hráči jedou klasické cvičení „rohy“ nebo „hady“ přičemž v určité vzdálenosti před brankou je postavena žíňenka, nebo jiná větší překážka, přes kterou brankář nevidí na běžící hráče. Ti si před překážkou vyberou jednu stranu a pak rychle vystřelí. Brankář musí rychle reagovat na střelu hráče, kterého předtím neviděl.

brankarprekazkavyhled

Trenér střílí na brankáře míčky rychle za sebou tenisovou raketou. Ten musí chytat a reagovat na jinou rychlost a trajektorii míčků, než je zvyklý.

Herní cvičení a výhozy

Dva brankáři si postaví branky v určité vzdálenosti proti sobě. Hází míček a snaží se hodem dát gól druhému brankáři. Ten chytá a snaží se dát naopak gól do druhé branky. Vyhrává ten, který dá dříve určitý počet gólů.

brankarivyhozyhra

Nájezdové cvičení. Hráči stojí rozděleni do dvou skupin v protilehlých rozích. Každá skupina má jeden míček. Hráč ze skupiny běží přes celé hřiště a zakončuje na bránu tak dlouho dokud nevstřelí gól. Pak přihraje dalšímu hráči ze své skupiny. Rychlejší skupina vyhrává. Když brankář míček chytí, odhodí ho někam do hřiště tak, aby hráče co nejvíce zdržel.

Hráči provádí nějaké vybrané střelecké cvičení. Brankář má v brance za sebou rozestavěné kužely nebo lahve. Hráči se je snaží trefit a shodit, brankář se je snaží chránit, aby je hráči netrefili.

Hraje se. Brankářům ale během hry trenéři přesouvají branky různě po hřišti. Nebo dva brankáři chytají ve dvou (nebo i více) brankách těsně vedle sebe (např. zády k sobě). Nebo brankář musí po určité činnosti rychle vykonat další – např. po výhozu musí rychle běžet na střídačku a zpět, nebo musí udělat kotoul apod.

Pohybová nebo jiná omezení

Brankář chytá např. jen jednou rukou, bez použití ruk, jen nohama apod. Brankář má zavázané jedno oko, ucpané uši, síťku omezují viditelnost apod.

Celou speciální brankářskou tréninkovou jednotku uvádět nebudeme. Cvičení můžete použít a využít podle svého uvážení. Jako inspirace vám může posloužit třeba trénink brankářů vedený trenérem brankářů švédského Warbergu. Nakonec ještě malé upozornění. Nezapomínejte na brankáře i při klasickém tréninku. Snažte se jim aspoň chvíli věnovat a i při normálním tréninku vymyslet občas nějaké cvičení pro ně. Nebo jim při cvičeních zadejte nějaký úkol (např. při každé střele si vyjedou a vyplní střelecký úhel a zase vrátí zpět) tak, aby pro ně trénink nebyl monotónní, naopak byl dostatečně náročný a aby se i oni zlepšovali. K tomu je ideální mít v oddílu trenéra brankářů a na každém trénink ho právě na tyto věci využít.


Vítězslav Carda

Obrázek a videa: Warberg Goalie Camp, Salming Academy, Oscar Lundin, Markus Hutter, TheAtsoV

 
Komentáře
7 komentářů k “BRANKÁŘSKÝ TRÉNINK”
  1. Fífa napsal:

    Moc pěkný článek !! 🙂 dost mi pomohl, palec nahoru ! 🙂

     
  2. Martin napsal:

    Super 😉
    Moc mi to pomohlo, bude se mi to hodit na tréninky a tréninky před zápasy 😉
    Díky

     
  3. Adam napsal:

    Moc mi to pomohlo. Díky moc

     
  4. štěpí napsal:

    Díky moc 🙂 hodně mi to pomohlo 🙂

     
  5. Ela napsal:

    Moc pěkný článek, jsem také brankářka,,,, ale

    chtělo by to také něco pro jednotlivce třeba na doma!

     
  6. Josef napsal:

    Dobrý den, je určitě fajn, že zde někdo naspal článek k brankářům. Poslední dobou se s takovým záměrem radit brankářům roztrhl pytel. To co zde autor popisuje patří mezi pár cviků z několika desítek až stovek cviků pro brankáře., které ale komplexně nic neřeší. Je potřeba začít od píky a práce s brankáři je velmi náročná a dlouhodobá práce. Kluby si musí uvědomit jak k nejdůležitějšímu článku svého týmu přistupují a o mládeži ani nemluvě. Každopádně je lepší nějaké cvičení než žádné.

     
Přidej komentář

Partner webu

Partner webu